اموزش برق ساختمان
 
نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 24
دیروز : 8
افراد آنلاین : 1
همه : 19123
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

ماشين هاي سنكرون

ماشين هاي سنكرون گرچه امروزه بيشتر به عنوان ژنراتور استفاده ميشود ولي جا دارد بيشتر با اين ماشين ها آشنا شد.در اين مقاله به طبقه بندي هاي گوناگون ماشين هاي سنكرون پرداخته شده است

ماشين هاي سنكرون
ماشين هاي سنكرون گرچه امروزه بيشتر به عنوان ژنراتور استفاده ميشود ولي جا دارد بيشتر با اين ماشين ها آشنا شد.در اين مقاله به طبقه بندي هاي گوناگون ماشين هاي سنكرون پرداخته شده است


ماشين هاي سنكرون

ماشينهاي سنكرون به دو دسته تقسيم مي شوند :

1- ژنراتور سنكرون يا آلتروناتور 2- موتور سنكرون

البته نوعي ماشين سنكرون به نام كمپانستور compansator يا اصلاح كننده ضريب توان نيز در صنايع موجود مي باشد.

اين ماشين ها نيز از دوقسمت تشكيل شده اند كه قسمت متحرك اين ماشين ها را روتور و قسمت ساكن آنها را استاتور گويند. رتور ماشين هاي سنكرون از لحاظ ساختمان دو دسته اند . ماشينهاي سنكرون با قطب صاف و ماشين هاي با قطب برجسته .

و همچنين ماشينهاي سنكرون بسته به آنكه نوع وسيله گرداننده روتور آنها چه توربيني باشد به صورت زير تقسيم مي شود :

1- توربو ژنراتور: در اين وسيله گرداننده ي روتور توربين بخار است و چون توربين بخار جزء ماشين هاي تند گرد است بنابر اين توربو ژنراتور داراي قطب هاي صاف بوده و اين ماشين توانايي ايجاد دورهاي بسيار بالا را در قدرت هاي زياد دارد امروزه اغلب توربو ژنراتورها را دو قطبي مي سازند چون با افزايش سرعت گردش كار توربين هاي بخار با صرفه تر و ارزانتر تمام مي شود.

2- هيدرو ژنراتور : در آن وسيله گرداننده رتور به وسيله ي توربين آبي است و چون توربين آبي داراي دور كم است بنابراين هيدرو ژنراتور داراي قطب برجسته بوده وداراي سرعت كم مي باشد.

3- ديزل ژنراتور : در قدرت هاي كوچك و اضطراري وسيله گرداننده ي رتور ديزل است كه در اين مورد هم قطب هاي روتور آن قطب برجسته مي باشد.



مولدهاي AC يا آلترناتورها درست مثل مولدهاي dc بر اساس القاء الكترومغناطيسي كار مي كنند ، آنها نيز شامل يك سيم پيچ آرميچر ويك ميدان مغناطيسي هستند. اما يك اختلاف مهم بين اين دو وجود دارد : درحالي كه در ژنراتورهاي dc آرميچر چرخيده مي شود وسيستم ميدان ثابت است در آلترناتورها آرايش عكس وجود دارد.

يك موتور سنكرون از نظر الكتريكي مشابه يك آلترناتور يا ژنراتور ac مي باشد در حقيقت از نظر تئوري يك ماشين سنكرون مي تواند به عنوان آلترناتور استفاده گردد كه به طور مكانيكي راه اندازي شده و يا به عنوان موتوري استفاده گردد كه به صورت الكتريكي راه اندازي شده باشد.بيشتر موتورهاي سنكرون داراي مقدار نامي 150 كيلو وات تا 15 مگاوات بوده وداراي محدوده سرعتي rpm150 تا rpm1800 كار ميكنند .بعضي از خواص مشخصه ي يك موتور سنكرون كه جالب توجه است عبارتند از :

1- هم در سرعت سنكرون كار مي كند وهم كار نمي كند يعني در حال كار سرعترا ثابت نگه مي دارد . تنها روش براي تغيير سرعت آن تغيير دادن در فركانس تغذيه مي باشد.

2- ذاتا خود راه انداز نبوده و مجبور استتا سرعت سنكرون با استفاده از وسيله خاص تا رسيدن به حالت سنكرون به حركت در آيد.

3- توانايي عمل كردن در محدوده ي وسيعي از ضريب قدرت هاي پس فاز و پيش فاز رادارد . لذا مي تواند براي مقاصد تصحيح توان و به علاوه برا تغذيه گشتاور وراه اندازي بارها استفاده گردد.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۳۸:۱۵ ] [ محمد جواد حسيني ]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By limoblog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب